Dag 3 19-07 - Reisverslag uit Ventspils, Letland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 3 19-07 - Reisverslag uit Ventspils, Letland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 3 19-07

Door: manonteeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

19 Juli 2012 | Letland, Ventspils

Naar mate we verder van Riga verwijderd raakten, hoe armzaliger en troostelozer de omgeving werd. In Riga waren er veel huizen beklad met graffiti, hier zijn veel ‘huizen’ veranderd in krotten en verlaten. Ook qua onderhoud wordt er vrij weinig aan de huizen gedaan, dat terwijl er veel potentie in de huizen zit. Daar komt nog eens bij dat er meer auto’s zijn die ontzettend ‘roken’ (veel uitstoot).

Ongeveer 70 km buiten Riga, ligt het stadje Kemeri. In dit kleine dorpje waren er vroeger zwavelbronnen, die populair waren bij Russen. Bovendien ligt het dorpje in een Nationaal Park, waar je dus lekker kunt wandelen. En dat laatste hebben we gedaan, naar een prachtig meer waar je in een toren vogels kunt spotten. Daar hebben we zwanen gezien, heel veel schaatsenrijders en een witte reiger. We hoorden ook andere vogels die we in Nederland niet kennen, maar konden ze tussen de bomen niet vinden.

Na de wandeling wilden we in eerste instantie doorrijden naar een andere wandeling die naar een waterval zou leiden. Helaas was het al laat aan het worden en besloten we dus maar naar Hotel Osta in Ventspils te gaan. Het was door alle werkzaamheden aan de weg eventjes zoeken, maar we hebben het uiteindelijk toch gevonden. Het hotel ligt vlak aan de haven, in een wijk die er net als de meeste andere huizen, troosteloos uit ziet. Het hotel heeft geen lift en pech voor ons, wij hebben kamers op de bovenste verdieping.

Na onze koffers op de kamers te hebben gedropt, gingen we op weg naar een hapje eten. We zijn bij een restaurantje in het plaatselijke kasteel aanbeland, waar er nog steeds traditioneel, Middeleeuws eten en drinken wordt geserveerd. En het was er heerlijk! Zowel het eten, als de sfeer. De kelder (waar het restaurant dus is) was verlicht met kaarsen en zelfs het menu deed Middeleeuws aan. De bediening was bovendien zeer vriendelijk. Papa en mama hebben zalm gegeten, Leonie nam forel en ikzelf had ‘Oven roasted Pork’ besteld. Als toetje at Leonie marsepeinen taart en ik kreeg een cheesecake met rode vruchten en citroenijs: Mmmmmm lekkerrr!

Nu gaan we proberen te slapen, op ons keiharde bed. Zelf denk ik dat dit niet erg comfortabel gaat worden, vooral omdat we zachter gewend zijn. Leonie ligt nu al een tijdje te tollen :P maar kan de slaap niet vatten… Trusten!