Dag 9 25-07 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 9 25-07 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 9 25-07

Blijf op de hoogte en volg Manon

25 Juli 2012 | Litouwen, Vilnius

Onze voeten kunnen niet meer! Vilnius hebben wij vandaag aan onze blik onderworpen en wij vinden het een hele mooie stad. Er zijn veel kerken, zowel Russisch Orthodox als Katholiek, restaurants, shopping-gelegenheid en het zwervergehalte in vergelijking met Riga is er laag. Onze to-do-list was vandaag ook best lang, met vijf bezienswaardigheden op het program.

Als eerste de burcht van Vilnius. Deze is gebouwd op de enige heuvel in Vilnius en ligt nog steeds in het centrum, vlak achter de kathedraal. De klim naar de burcht was best stijl, maar het uitzicht was het dan ook waard, vooral nadat we de toren van de burcht hadden beklommen. Volgens mij is mijn panorama foto echter niet zo mooi geworden als ik gehoopt had, dit door het hekwerk rondom. Met het liftje zijn we weer naar beneden gegaan, lekker snel 

Na de burcht zijn we naar de St. Anna kerk geweest. Dit was weer eventjes lopen, maar we vonden het uiteindelijk toch. De kerk was opgebouwd uit twee delen, het linker en het rechter gedeelte en vormden eigenlijk twee afzonderlijke kerken. Het linker gedeelte had prachtig glas in lood werk, de rechterkerk had een majestueus altaar, geheel uit hout. Dat was erg bijzonder om te zien.

Het derde item wat we gingen bezoeken was de kathedraal van Vilnius. Deze moest je als toerist zijnde echt gezien hebben. Zelf vonden wij de buitenkant van de kathedraal het mooist, de binnenkant was namelijk niet erg versierd en vonden wij lichtelijk tegenvallen. Na het bezoek aan de kathedraal zijn we ergens gaan lunchen. Dit keer namen we een luchtige salade, want het was al behoorlijk warm.
Tegen drie uur waren we klaar met onze late lunch en was het inmiddels 31 graden geworden. We hadden nog twee dingen op het programma staan; ‘Dawns Gate’ en het KGB-museum, over de Genocide. We besloten om het museum te laten voor wat het was, omdat het uit de route lag. Het zoeken naar Dawns Gate duurde nogal. We konden het steeds maar niet vinden. Uiteindelijk kwamen we bij een poort, die de Holy Trinity weergaf. Wel een poort dus, maar niet de juiste. Op het laatst gingen we een katholieke kerk binnen, waar je via enkele gangen verder naar achteren mocht lopen. Daar kwamen we per ongeluk toch op de Dawns Gate, waar Maria is afgebeeld met veel goud om haar heen. Vrijwel iedereen in de gate was aan het bidden. Persoonlijk vond ik het wel speciaal om te zien hoe iedereen zich hier gedroeg en met de heilige plaats omging, aan de andere kant vond ik het ergens ook erg overdreven (het steeds maar weer buigen, knielen en zo emotioneel uitbarsten) en merkte ik ook dat wij er wat luchtiger in zitten.

Na de Dawns Gate zijn we terug naar het hotel gegaan. Achteraf waren we toen al behoorlijk moe en deden onze voeten toen al een beetje zeer. Na even gerust te hebben zijn we daarna toch weer op pad gegaan om ergens een hapje eten te scoren. In eerste instantie zouden we bij Pomodoro pizza gaan eten. Toen de ober echter kwam, waarschuwde hij ons dat het minstens een uur zou duren voordat we ons eten zouden kunnen krijgen. Zelfs als dat pizza zou zijn. Dat duurde ons te lang. Zodra wij zeiden dat we weggingen werden we ook geen blik meer waardig gekeurd. Uiteindelijk zijn we, naar weer eens de halve stad door te hebben gewandeld, bij restaurant Gabi gaan eten. Alleen een hoofdgerecht dit keer, met zulk warm weer heb je niet echt trek in meer.

Nu is het tijd om te gaan slapen, want morgen moeten we zeker 5 uur autorijden. We gaan dan weer terug naar Letland. Hopelijk doen we er iets korter over, al geef ik dat weinig kans. Good night 