Dag 1 25-07 Vertrek naar de Azoren - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 1 25-07 Vertrek naar de Azoren - Reisverslag uit Terceira, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 1 25-07 Vertrek naar de Azoren

Blijf op de hoogte en volg Manon

25 Juli 2015 | Portugal, Terceira

Het is weer de tijd van het jaar om op vakantie te gaan! Yaayyy!! Dit jaar gaan we naar de Azoren, een vulkanische eilandengroep in het midden van de Atlantische Ocean, die bij Portugal horen. Er zijn in totaal negen eilanden, waarvan er vijf bewoond zijn. Vanmorgen zijn we redelijk op tijd vertrokken. Om kwart voor negen reden we van huis weg, richting Zaventem waar ons vliegtuig zou vertrekken. Het vliegtuig ging om 11.20u en vloog in zo’n 2,5u naar Lissabon. Je kan namelijk niet direct naar de Azoren vliegen, maar moet (vrijwel) altijd een tussenstop in Lissabon maken.

Onze tussenstop duurde zo’n 4 uur. Daar werd echter nog wat van afgesnoept wegens een half uur vertraging en het feit dat je een uur van te voren voor de transfer vlucht aanwezig moet zijn. Uiteindelijk hadden we dus twee uurtjes over om de stad te verkennen. In eerste instantie waren we van plan om met een Yellow Bus naar het centrum te gaan en daar een rode/blauwe Hop-on-Hop-off bus te pakken. Echter hoorden we daar dat de hop-on hop-off tour al meer dan anderhalf uur duurt. Gezien ons korte tijdsbestek en het feit dat we nog niet eens op een bus zaten, bleek het dus niet mogelijk om met een hop-on-hop-off bus te gaan.

In plaats daarvan hebben we een dagkaartje voor de metro gekocht, aan €6,- p.p. Hiermee kun je onbeperkt reizen voor een dag met de metro, trein en bus binnen Lissabon. Gelukkig was er direct aan het vliegveld een metrostation (Aeroporte, hoe duidelijk kan het zijn). Vanuit daar zijn we naar het park Eduardo VII gegaan. Daar hebben we bij een gezellig tentje aan het water limonade gedronken. Ze schonken daar nog ‘oude’ prijzen: een kleine espresso aan €0,70 per stuk. Na de limonade hebben we door het park gelopen en nog wat verder, richting het centrum. De tijd raakte echter op en we moesten terug naar het vliegveld. Dus hop hop de metro in.

Terug op het vliegveld moesten we opnieuw door de security. Na een uurtje wachten, vertrok het tweede vliegtuig (wederom met vertraging) om 18.20u. We vlogen met maatschappij TAP, die bekend staat om de halfuur vertragingen. TAP maakte deze verwachtingen dus meer dan waar. Vanuit Lissabon was het nog twee uur en tien minuten vliegen naar Terceira. Snel snel zijn we toen de auto op gaan halen om door te rijden naar het hotel.

Het hotel waar we in verblijven is het Angra Jardin Hotel. Een erg mooi hotel aan de buitenkant, aan de binnenkant is het enigzins gedateerd. Wel is er een prachtige tuin aan de achterkant van het hotel. De kamer ‘heeft’ airco. ‘Heeft’, want het is er bloedheet en klam. We hebben de airco op de hoogste en koudste stand gezet, maar nog blijft het er erg warm.

Tijd om de koelere (waar het nog steeds zo’n 22 graden is) nacht in te gaan. We zijn bij een tentje in de Rue Direita gaan eten, wat A Minha Casa (bij mij thuis) heette. Een beetje vreemde plek, want het leek wel bij iemand in zijn woonkamer te zijn. Maar het eten en de wijn waren er goed en niet duur. We kozen ervoor om lokale gerechten met z’n allen te delen: een tosti met lokale kaas en warm vlees, een salade met tonijn, witte bonen, mais, tomaat, appel, sla en wortel en natuurlijk een toetje wat een soort custard taartje was.

Toen we terug kwamen op de hotel kamer was het gelukkig al wat koeler. We zijn meteen gaan slapen, want we waren moe van de reis en de plotselinge warmte. Toen we Nederland verlieten was het aan het regenen en zo’n 15 graden. Nu ineens schijnt de felle zon in je gezicht en is het 26 graden. Hopelijk is het morgen weer lekker weer, want daar worden we stiekem toch wel beetje vrolijk van.