Dag 4 28-07 dagje vliegveld - Reisverslag uit Praia da Vitória, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 4 28-07 dagje vliegveld - Reisverslag uit Praia da Vitória, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 4 28-07 dagje vliegveld

Blijf op de hoogte en volg Manon

28 Juli 2015 | Portugal, Praia da Vitória

Vandaag was een rare dag. Zoals de titel al verraad, hebben we het grootste deel van de dag op het vliegveld doorgebracht. Een soort dagje pretpark, maar dan anders.

Ik zal beginnen bij het begin..

De ochtend begon goed: het zonnetje scheen vrolijk en we hadden nog een paar uur voordat we uit moesten checken uit het hotel en richting het vliegveld moesten gaan.

Daarom zijn we 's ochtends naar het Convent de São Francisco, ook wel het museum van Angra do Heroismo genoemd, gegaan. Dit museum is vroeger een kerk met klooster, het gemeentehuis en later ook school geweest. Nu is het een museum waar veel originele dingen, zoals de complete kerk, bewaard zijn gebleven.

De kerk was prachtig om te zien. Er was veel met goud versierd, zoals het hoofdaltaar en de vier neven altaar nissen. Ook het orgel was bijzonder, want je kon je blaaspijpen waaruit de muziek komt van dichtbij aanschouwen doordat er een trap naar boven was waardoor je een goed zicht over de complete kerk had en vlak naast het orgel stond. In de stenen vloer van de kerk zaten zo'n 150 graven ingebouwd, die genummerd waren.

Verder had het museum een tentoonstelling over een schilder met surrealistische schilderijen, een tentoonstelling over de geschiedenis van Portugal en de Azoren, met daarin veel schilderijen en koetsen van de koningen en koninginnen die de Azoren bezocht hebben en tot slot een korte tentoonstelling over de eerste wereld oorlog op de Azoren.

Na het museum, was het tijd om richting het vliegveld te gaan. De vlucht zou oorspronkelijk om 14.20u vertrekken. We kregen aan de incheckbalie te horen dat de vlucht een kwartier eerder zou vertrekken. Geen probleem, want wij waren er op tijd.

Enfin. Het werd 14.05 ... 14.20 ... 14.30.. Nog steeds niet geboard.
15.00u: wegens weersomstandigheden moet het vliegtuig wachten, omdat het op Flores niet kan landen. Nog meer vertraging.
16.00: we zitten inmiddels in het vliegtuig en zijn vertrokken naar Flores. We vliegen op zo'n 7km hoogte, met een snelheid van 500km/u. Het duurt ongeveer de n uur en tien minuten voordat we op Flores aankomen.
16.20: This is your captain speaking. Het vliegtuig dat voor ons is, is omgedraaid vanwege de hevige wind en turbulentie. Vanwege veiligheidsoverwegingen draaien wij nu ook om. -vliegtuig maakt een u-turn-
17.00u we zijn terug op Terceira. We wachten weer een uur op nieuws, want in eerste instantie zou men het weer afwachten tot het verbeterde om later alsnog te vliegen.
18.00u De vlucht is gecanceld. Iedereen naar de customer desk. Daar wachten tot we een hotelkamer toegewezen krijgen.
18.30u Iedereen op de vlucht heeft een hotelkamer in het zelfde hotel. Een bus bracht ons erheen.
19.00u eindelijk zijn we op de kamer. Snel douchen, om daarna met een tegoed bonnetje van het hotel ergens in de buurt te eten.

We hebben bij restaurant O Pescadores heerlijke Azoriaanse vis gegeten, vers uit de zee! Ik had Garoupa, mama had Boca Negra en papa had "weet ik niet meer, maar het was wel lekker".

Dus, zo zag onze dag aan het vliegveld eruit. Morgen om 17.50u gaat er opnieuw een vliegtuig naar Flores. Hopelijk is het weer dan beter en kunnen we dan wel op de bestemming aankomen. Aan de ene kant is het flink balen, want het kost je meer dan een dag extra en de auto en accommodatie zijn al betaald, maar je maakt er geen gebruik van. De kans dat we daar geld voor terug krijgen is klein. Jammer.
Maar aan de andere kant zijn we blij dat de piloten verstandig geweest zijn en hebben besloten dat het risico te groot was en dat het veiliger was om om te keren. We zijn allemaal veilig en wel en dat is het belangrijkste.

Hopelijk hebben we morgen meer geluk.