Dag 5 29-07 Flores - Reisverslag uit Santa Cruz das Flores, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 5 29-07 Flores - Reisverslag uit Santa Cruz das Flores, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 5 29-07 Flores

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 Juli 2015 | Portugal, Santa Cruz das Flores

Na een ontbijtje, zijn we in Praia da Vitoria rond gaan dabberen. Aangezien ons vliegtuig gisteren niet vertrok en we de huurauto al hadden ingeleverd, waren we op de benenwagen aangewezen. Om 16u zou de bus ons op het hotel op komen halen, om ons naar het vliegveld te brengen voor poging twee om naar Flores te gaan.

We twijfelden over wat we zouden gaan doen. Er was op de punt van de klif een mooi uitzichtpunt, maar dat hield in dat we zeker een uur naar boven moesten klimmen in de brandende zon met 30graden. Dat was toch iets teveel van het goede, dus zijn we eerst broodjes gaan halen. Daarna zijn we in het parkje eventjes gaan zitten, want er waren enorme bomen. Die waren zeker 2m doorsnede.

Vervolgens liepen we naar het strand. Het was prachtig weer en ik had enorm veel zin om in de zee te zwemmen. Maar de zwemspullen lagen nog in het hotel. Dus hup hup snel terug naar het hotel om de spullen te gaan halen.

Eindelijk kon ik lekker snorkelen met m'n flippers in de zee! Het water was heerlijk en je liep zo de zee in. Er waren veel visjes. Kleintjes, van zo'n 5cm. Maar ik heb ook een paar grote gezien van zeker een halve meter! Die zwommen nog akelig snel, want ik moest flink meer flipperen om ze bij te houden. Op een gegeven moment zwommen ze snel naar links , toen weer rechts, weer links en was ik ze kwijt :(
Heel erg vervelend was dat niet, want daarna zwom ik ineens in een kleine school visjes. Overal visjes! Links, rechts, boven en onder mij. Dat was wel cool.

Op een gegeven moment moesten we helaas terug naar het hotel, want de bus zou ons op komen halen om naar het vliegveld te gaan. Gelukkig vloog het vliegtuig dit keer wel. Om 18u zaten we in de lucht en rond 19u kwamen we in Flores aan. De dame van de autohuur raadde ons aan om in Santa Cruz direct boodschappen te halen, want verder op het eiland zijn er geen supermarkten. Rond 20u kwamen we aan bij het huisje. Ricardo, de eigenaar wachtte ons al op. Hij lijkt een beetje op Roger Federer en is erg vriendelijk. De vakantiewoningen zijn nog zo goed als nieuw en erg modern.

We fristen ons op en gingen toen Fajã Grande in, om bij restaurant Maresia te eten. Het meubilair is vintage en doet een beetje raar aan. Maar het uitzicht op de zonsondergang die verdwijnt in de zee achter de vulkanische rotsen is werkelijk prachtig. Het eten was er bovendien ook heerlijk. De menukaart, die handgeschreven op ansichtkaarten wordt aangeboden, is met vier hoofdgerechten beperkt. Maar wat ze hadden was er top! We hadden vooraf verse tomatensalade met grof zeezout en olijfolie. Als hoofdgerecht had mama supergrote tijgergarnalen en papa en ik hadden kabeljauw. Als toetje deelden we rijstepudding, nog warm uit de oven, met kaneel en citroen. Normaal gezien houd ik niet van rijstepudding, maar deze was echt lekker.