Dag 12 05-08 São Jorge - Reisverslag uit Velas, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 12 05-08 São Jorge - Reisverslag uit Velas, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 12 05-08 São Jorge

Blijf op de hoogte en volg Manon

05 Augustus 2015 | Portugal, Velas

Het was woensdag. Vandaag was het tijd voor een topattractie op het eiland Pico. We gingen namelijk de Gruta das Torres bezoeken.

De Gruta das Torres is een 5km lange lavatunnel, de grootste ter wereld. Gisteren hadden we gereserveerd om 13.30u met de tour mee te gaan. Onze gids heette Ricardo en kon erg enthousiast vertellen. Allereerst bekeken we een film over het ontstaan van de Azoren. Het filmpje duurde ongeveer een kwartier en droeg qua informatie niet ontzettend veel bij aan de tour. Toen de film was afgelopen, nam Ricordo ons mee naar achteren om helmen en zaklampen uit te delen. Ik had helaas een pechgevalletje, want mijn zaklamp faalde een beetje.

We betraden de grot met een trap. Aan het begin van de grot waren de eerste 50m betonnen platen gemaakt, zodat wij mensen aan het duister kunnen wennen. Het is echt pikke donker in de grot! Ricardo waarschuwde ons goed op te letten waar we liepen, want je kon je flink zeer doen aan de lavarotsen. Je had hier echt je zaklampje voor nodig.

De gids legde uit welke verschillende typen lava er zijn en liet ons dit ook voelen. Zo was er AA-lava, wat hij uitsprak als au au lava. Dit was hele scherpe puntige lava, die vooral op de grond lag. Als je hier met blote voeten op zou lopen, zou je je behoorlijk zeer doen vandaar de naam AA-lava. Ricardo had een grotere lamp, waarmee hij als hij iets uitlegde goed op het betreffende object of punt kon schijnen. Zo liet hij een van de twee stalagmieten in de grot zien. Dit was iets ongewoons voor een lavagrot, omdat alle lava eigenlijk naar beneden stroomt en niet naar boven. Even verderop kwamen we bij een lavabom. Dit is een groot rotsblok die zo groot is dat het door de lavastroom niet smelt, maar wel met de stroom wordt meegevoerd. Ook zagen we enkele gasexplosies, waar dan grote gaten in het plafond zaten.

In een van de gasexplosie ruimtes kon je naar binnen kruipen. Het was er erg laag, maar groot genoeg om een tweepersoonsbed in kwijt te kunnen. Ricardo vertelde dat in deze ruimte een man ooit 5 uur lang heeft vastgezeten. Hij was met vrienden de grot ingegaan, waren ieder hun eigen weg gegaan en op een gegeven moment waren de batterijen van zijn zaklamp kapot. Achteraf gezien was de man slechts 100m van de uitgang vandaan, maar omdat het er zo donker was kon hij de uitgang niet zonder hulp vinden. Hier hebben we toen ook zelf ervaren hoe aarde donker het in een grot kan zijn. Je ziet letterlijk geen hand voor ogen.

Uiteindelijk zijn we zo'n 300m de lavagrot in geweest. Ricardo vertelde dat de rest van de lavagrot vol was met AA-lava en de weg moeilijk begaanbaar is. Ook waren er zoveel gangen, dat ze nog lang niet alles hadden ontdekt. Toen we weer buiten waren, liet de gids ons het minivulkaantje zien waaruit deze gang was ontstaan. Achteraf was het dus niet Pico die deze gang had gemaakt, maar zijn kleinere broertje.

Desalniettemin was de grot zeer indrukwekkend. Ik ben blij dat we er in geweest zijn. De rest van de middag hebben we gezwommen in het zwembad van het hotel. We moesten tot 18u wachten voordat de boot zou vertrekken die ons naar Velas, te Sao Jorge zou brengen. Het boottochtje duurde ongeveer anderhalf uur. In Velas hebben we een B&B, waar de WiFi echt slecht en continu verbroken is. 's Avonds hebben we gegeten bij ClubNaval, waar we heerlijke verse Irihao (lokale vis) hebben gegeten.