Dag 2 14-07 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 2 14-07 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 2 14-07

Door: Manon Teeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 Juli 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Het vakantiegevoel begint te komen! Niet door het weer, want met 17C en veel bewolking is het toch een stuk frisser dan gisteren. Het ontbijt in het motel stelde vrij weinig voor: er was koffie, thee, jus d’orange, melk, een appel en een zoete koek. Het was maar goed dat we gisteren zelf een brood en wat cruesli hebben gekocht. Dat vulde tenminste nog een beetje.

We gingen al vroeg op pad, want om 10 uur hadden we tickets om naar Alcatraz te gaan. We hadden deze tickets al enkele maanden van tevoren geboekt. Dit bleek een verstandige zet, want bij aankomst aan de pier bleek dat op 8 augustus voor het eerst weer beschikbare plaatsen zouden zijn. Het was een kwartiertje varen naar het eiland. Daar hebben we rondgewandeld en de audio tour gedaan. Deze werd verteld door bewakers en ‘inmates’, oftewel de vroegere gevangenen. Erg leuk om te zien en horen hoe zij het leven op Alcatraz hebben ervaren, hoe sommigen zijn ontsnapt en wat bijvoorbeeld Al Capone deed om de dag door te komen. Wat wij persoonlijk jammer vonden was dat er weinig aan het behoud van gebouwen en andere zaken op het eiland wordt gedaan. Zo zijn bijvoorbeeld de militaire gebouwen en het huis van de directeur (beide gebouwen hebben een vrij belangrijke rol gespeeld, zo vertelde de audiotour), geheel vervallen.

Na Alcatraz zijn we terug naar SF gevaren. Onderweg zagen we de America’s Racing Cup voor zeilers. Deze wedstrijd werd gesponsord door Louis Vuitton. Eenmaal weer aan de kust zijn we richting Chinatown gegaan. Wat een wijk! Vol met Chinese winkeltjes. Je kwam letterlijk ogen tekort, er was zoveel te zien en te doen. Halverwege de wijk kwamen we een ‘optocht’ tegen. Dit leek voor ons een optocht, maar het was in werkelijkheid een begrafenisstoet met fanfare en politiebegeleiding.

Vervolgens gingen we op zoek naar een tentje om eventjes bij te komen van al het lopen en lekker koffie te drinken. Dat viel nog niet mee, want de meeste tentjes waren restaurants. Op den duur kwamen we een Chinees bakkertje tegen. Het rook er erg lekker en je kon er ook koffie drinken. We waren net de drempel over en het viel helemaal stil. Twintig paar ogen keken ons aan. O_O “Wat komen die hier doen?” hoorde je ze denken. Toch zijn we gaan zitten en zodra ook wij koffie en gebakjes hadden gingen de gesprekken weer gewoon door. Het was daar hartstikke lekker. Voor morgenochtend hebben we lekker twee cakejes meegenomen.

Na Chinatown liepen we weer terug naar de auto. Met de auto zijn we naar Coit Tower gereden. De view daar was ‘stunning’, met prachtig uitzicht over de stad en de oceaan. Vervolgens gingen we terug naar het motel om te eten. Daarna wilden we nog naar het Golden Gate park, maar we waren zo moe dat we al om 19.00u zijn gaan slapen.