Dag 5 21-07 - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 5 21-07 - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 5 21-07

Door: manonteeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 Juli 2012 | Litouwen, Klaipėda

Tijd om de stad Klaipeda en het bijbehorende eiland Neringa te verkennen. Volgens de receptioniste zal dit de hele dag in beslag nemen. We beginnen dus maar met een vroeg vertrek: 10 uur sharp zaten we in de auto. Eerst gingen we in de stad een kijkje nemen, maar na enkele rondjes rond te hebben gereden was het voor ons duidelijk dat Klaipeda vooral mode, bruidswinkels, lekker eten en nog meer shoppen biedt. In Klaipeda is dan ook niet erg veel cultuur te bekennen, zelfs de twee kerken die de stad bezit worden weinig aangeschreven en hebben wij daarom ook niet bezocht.

Snel op naar het pondje dus! Het pondje dat naar het eiland gaat vertrekt ongeveer iedere 15 minuten, later op de dag om de 20 minuten. In minder dan 10 minuten ben je dan ook aan de overkant. Het eiland was erg groot en is bovendien opgesplitst in een deel Rusland en een deel Litouwen. Het was dus voor ons niet mogelijk om het hele eiland te bezichtigen, daar was het sowieso te groot voor en we mogen de grens naar Rusland niet over.

We begonnen met een oud fort dat nu was omgebouwd naar een bootmuseum en aquarium. Rondom het fort in inhammen was het museum gevestigd, in het fort zelf was een enorm aquarium gebouwd met in de ‘gracht’ aquaria voor zeeleeuwen en zeehonden. Ondanks dat het museum de aandacht zou moeten trekken, was het aquarium veruit het interessantst én mooist om te zien. Een beetje apart was wel dat je bij het entree moest betalen als je foto’s wilde maken, hier zijn we later helemaal niet meer op gecontroleerd. We hadden dit dus achteraf net zo goed kunnen laten.

Toen was het tijd voor een boterham, die ging er wel weer in. Daarna zijn we doorgereden naar het heksenbos, verderop op het eiland. In dit bos hebben we gewandeld langs een pad dat ‘versierd’ was met houten beelden. Ieder beeld stond symbool voor een sprookje. Sommige beelden gingen bijvoorbeeld over Neptunus en zeemeerminnen, anderen over trollen en heksen of ridders die tegen draken vechten! Heel erg mooi om te zien, vooral ook omdat de houtsculpturen zo gemaakt zijn dat het bijna lijkt alsof er beweging in de beelden zit. Bovendien vertelde ieder beeld zijn/haar eigen verhaal.

Na de wandeling zijn we naar de stad Nida gereden. Daar zijn we eerst naar de duinen geweest. Deze hebben een hoogteverschil van wel 60m! Bovenop de duinen is bovendien een speciale zonnewijzer die niet alleen de tijd weergeeft, maar ook de dagen, weken, maanden, jaren en zelfs seizoenen. Een hele mooie plek waar je zeker een kijkje moet hebben genomen. Bovenop de duinen biedt bovendien een erg mooi en uniek uitzicht: je kan namelijk de zee aan beide kanten van het eiland zien.

’s Avonds zijn we bij het restaurant La Clé gaan eten. Een echt avondje uit met verwennerij als kers op de taart. Het eten was er heerlijk! Als voorgerecht aten papa, mama en leonie grote garnalen, voor hoofdgerecht namen we konijn die heerlijk zacht gegaard was. De desserts deden we weer als vanouds: we namen vier desserts (cremé brulee, panna cotta, Litouws ijs met frambozen en een chocolade taartje waarvan de binnenkant smolt) en deelden die in een rondje. :) lekker lekker!

Morgen gaan we weer verder op weg en laten we Klaipeda en haar mooie eiland achter ons. We gaan dan verder het Litouwse binnenland in. Slaap lekker!