Dag 3 27-07 - Reisverslag uit Breíl, Zwitserland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 3 27-07 - Reisverslag uit Breíl, Zwitserland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 3 27-07

Blijf op de hoogte en volg Manon

27 Juli 2014 | Zwitserland, Breíl

Zo.. He he. Wat waren wij moe na de reis en lange dagen. We zijn echt toe aan vakantie. Vannacht hebben we dan ook zeker 12 uur geslapen. Papa heeft ’s middags nog een dutje gedaan. We hebben daarom vandaag ook rustig aan gedaan.

De ochtend begonnen we met een lekker ontbijtje, met lekkere Zwitserse melk. Grappig dat we in het buitenland de melk vaak lekkerder vinden dan de melk in Nederland, terwijl Nederland toch als melkland bekend staat.

Na het ontbijt zijn we op pad gegaan. Het weer was al beter dan gisteren, het was vandaag zo'n 17 graden, licht bewolkt en droog. Te voet hebben we de omgeving verkend. Vlakbij is een meertje, waar berg/gletsjerwater in stroomt. Het meertje heeft een ijsblauwe/mintblauwe kleur en is erg koud. Er zit schijnbaar ook vis in, want er waren een paar mensen aan het vissen. De omgeving van het meer is prachtig, met typische alpenbergen, vogels en natuurlijk ook koeien met bellen. Je hoort deze al van ver. Op een gegeven moment liepen we vlak langs een weitje met koeien. Dan maken die bellen toch nog veel lawaai! De koeien keken even nieuwsgierig, maar gingen daarna al snel door met de belangrijkste bezigheid van de dag: gras eten. Nomnomnom

Na de lunch hebben we eerst uitgebuikt op de bank. Vervolgens zijn we de andere kant het dorp in gegaan. In het dorp is toch meer te doen als we in eerste instantie dachten. Eerst leek het alsof er alleen een klein supermarktje was, een kerk en een kledingzaak. Nu weten we dat er een kaasmakerij is, een honingmakerij, een bakkerij, een slagerij en nog wat meer kleine winkeltjes. Deze winkels waren vandaag wel gesloten, want het is zondag. Misschien dat we morgen een kijkje gaan nemen in deze leuke winkeltjes.

Vanuit het dorp zijn we de nabij gelegen bergen ingegaan. Dat was nog een hele klim. Er staan veel huizen in de bergen, waarvan er een hoop nog vrij nieuw zijn. Het dorp lijkt erg in ontwikkeling te zijn. Ook zijn er een flink aantal vakantiewoningen, sommigen worden verhuurd, anderen zijn voor de Zwitsers zelf wanneer ze de drukke stad willen ontvluchten of vakantie hebben. Er zijn veel honden en katten in het dorp. Velen nemen hun hond mee als ze uit eten gaan, daar kwamen we gisteren al wel achter. Het was in de restaurants totaal geen probleem en de honden gingen rustig onder tafel liggen. In Nederland zou dit niet kunnen. De katten die we onderweg tegenkwamen zijn allemaal erg lief en willen allemaal een aai over hun bol. Sommigen klagen dan ook flink wanneer je door wil lopen.

’s Avonds zijn we bij Surselfa uit eten geweest. Het was daar am Sonntag Grilldag. Als voorgerecht hebben we met z’n drieën een salade gedeeld. Mama had kalfsbratwurst, papa gegrilde kip en ik zigeuner spies. Allemaal met een berg frietjes en zoete gegrilde maïskolven. We konden het al bijna niet op en toch vroegen ze nog of we te weinig hadden. Als toetje kregen we een klein stukje citroentiramisu, wat erg bijzonder was. We sloten de avond af met koffie.

Guten abend!