Dag 5 27-07 - Reisverslag uit Oulu, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 5 27-07 - Reisverslag uit Oulu, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 5 27-07

Door: manonteeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

27 Juli 2011 | Finland, Oulu

Na wederom een lekker ontbijtje, zaten we al om 10 uur ’s ochtends in de auto. Heel vroeg voor ons doen! Dit was omdat we nu nog meer moesten rijden dan gisteren, wel 327km! Lees: 4,5uur rijden. Zo lang dat er bijna geen tijd over zou zijn voor een adventure. Dit weerhield ons er echter niet van om de zeven-bruggen te overbruggen. Deze route leidde toevallig naar ons volgende hotel, dat in Oulu is. De bruggen gaan over, hoe kan het ook anders, zeven meren die ‘vlakbij’ elkaar liggen. De meren waren erg mooi, maar helaas was er geen plekje bij elk van de meren om even te stoppen.

Wel zijn we enige tijd later bij een bruin stromende rivier gestopt. Een dergelijke rivier hebben wij al eens eerder gezien, toen was de rivier bijna zwart door de mineralen die van de kopermijn het water in stroomden. Hier was dat echter niet het geval. Aan de rivier hebben we lekker een appeltje gegeten terwijl we pootje baadden. Het was er erg mooi en rustgevend. We konden er helaas niet te lang blijven, want papa lag onder vuur (van de muggen) en we moesten verder.
’s Avonds waren we dan eindelijk bij het hotel aangekomen. Vaasa is wederom een grote stad, met een eigen kathedraal. Deze hebben we dan ook als eerste bezocht. Het was een katholieke kerk, opvallend want de meeste andere kerken zijn orthodox. Ook deze kerk was vrij simpel, maar had erg mooie glas-in-lood ramen en een prachtig orgel dat boven de poort uittorende. Twee van de glas-in-rood ramen stamden zelfs uit 1777.
Na de kathedraal liepen we verder richting de haven en het marktplein. Het marktplein was meer een boulevard geworden, maar het was er supergezellig met allerlei kraampjes met kleding, souvenirs en eten. Daar hebben we bij een kraampje lekkere zalm, een bepaalde witvis, groenten en aardappels gegeten. Heel erg lekker en helemaal niet duur. Als toetje haalden we bij een ander kraampje een ijsje. Zelfs de small variant zou bij ons twee of drie bolletjes geweest zijn!!
Na ook het toetje te hebben verslonden, gingen we bij een bar op zoek naar een lekker plekje in de zon. Daar kwamen we allerlei speciale drankjes tegen; zoals een gintonic, wat de wit/grijze kleur van Smirnoff mix heeft, een rood drankje, wat de kleur heeft van dubbelfris (deze hebben we niet geproefd) en tot slot een soort appeljenever drank wat men mixt met twee limoen schijfjes, Bacardi rum en Sprite. Zelf vond ik deze appeldrank het lekkerst, maar mama en leonie vonden de gintonic lekkerder.

Op het terras hebben we enige tijd gezeten, een lekker kleurtje opgedaan, mensen gekeken en drankjes geproefd. Nu ga ik nog even lekker de sauna in! Doeii