Dag 11 02-08 - Reisverslag uit Kuhmo, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 11 02-08 - Reisverslag uit Kuhmo, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 11 02-08

Door: manonteeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 Augustus 2011 | Finland, Kuhmo

Na een stevig ontbijt, duurde het even voordat we vandaag op pad gingen. Reden hiervoor blijft onduidelijk...

Desalniettemin zijn we uiteindelijk toch weggegaan. Eerst wat brood kopen en toen naar het visitors centrum Petola. In dat centrum kon je, behalve wandelroutes etc, ook naar hun museum gaan. Dit museum was gespecialiseerd in het gedrag, tesamen met fotos, filmpjes én geluid van vier dieren. Namelijk de lynx, de wolf, de beer en de veelvraat (wanna-be beer, want hij is een stuk kleiner).
Het museum was echt prachtig! Er was ook een berenhol nagebouwd, je kon films zien van expedities en er waren nog andere films die van erg dichtbij geschoten waren.

Na het museum gingen we verder. We hadden enkele wandelroutes als tip gekregen. Daarvan hebben we er een uitgekozen. Die leidde langs enkele meren, waarvan het water uit het eerste meer in de volgenden stroomt. Daarbij waren er nog flink wat stroomversnellingen. Visjes zaten er in de eerste twee meren niet. Wel in het derde meer en de anderen daarna.

De wandelroute was niet erg lang, ongeveer 3 a 4 km. Daar waren we nog lang niet moe van. Dus zochten we er nog een uit. Die was wel wat verder weg van Kuhmo.

Maar dat kwam goed uit want dan konden we ondertussen mooi wat uitrusten!

Het duurde een tijd voordat we een onverharde weg insloegen. Volgens de kaart van het visitors centrum zou het dan nog 4km duren tot we links moesten en dan nog 7km. Dat eerste klopte, maar die 7km... dat was 7 x 3 of misschien wel 4 want uiteindelijk duurde het 25km voordat we de wandeling hadden gevonden!!

We stonden net op het punt om om te draaien, toen achter de bocht het bordje verscheen. Dat bewees dat de afstanden hier niet alleen erg groot zijn, maar ook uit de duim gezogen worden in de bordjes. Dit bleek ook toen we aan het wandelen waren; we hadden het rode pad gekozen die 3.2km lang zou zijn. Echter kwamen we op een gegeven moment bij een bordje dat wees dat de parking 0.8km weg was én de rode wandeling nog 3km zou duren... Een andere wandeling die 1.1km lang zou zijn (stel oranje), kwamen we even later weer tegen toen de rode wandeling nog 0.9km zou zijn zou de oranje wandeling nog 0.5km duren!!

Ondanks deze rare rekensommen, was de wandeling erg mooi. Het bos was anders dan al het andere Finse bos tot nu toe. Dit bos was heel open en had alleen maar dennebomen. Verder waren er weinig bessenstruiken en totaal geen andere struiken of kleine boompjes. Daar kwam bij dat er nauwelijks vogels waren, we geen ene mier of ander insect hebben gezien. Wel kwamen we onderweg bij een beverdam aan. Die was heel mooi aangelegd en bovendien was er in de directe omgeving goed te zien welke bomen de bevers hadden omgehakt.

De bever zelf hebben we helaas niet gezien :(

Nadat we weer terug bij de auto waren, gingen we terug naar Kuhmo om daar wat te gaan eten. Dit bleek nog niet eenvoudig, want van de vijf restaurants die we ´s morgens hadden gezien, waren er al twee dicht. Daarbij waren twee andere restaurants mcdonalds achtige dingen en daar waren we ook niet naar op zoek. Al met al vonden we uiteindelijk een leuk restaurantje, waar het zelfbediening was, maar het eten was er goed te doen. Sauna zat er vandaag helaas niet in, want toen we terugkwamen bij het hotel was het al na 20.00u (de sauna is in dit hotel van 17.00u tot 19.00u open.. niet zo lang dus). Morgen wellicht weer wel :)