Dag 7 31-07 - Reisverslag uit Breíl, Zwitserland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 7 31-07 - Reisverslag uit Breíl, Zwitserland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 7 31-07

Blijf op de hoogte en volg Manon

31 Juli 2014 | Zwitserland, Breíl

Vandaag was het een prima dag voor uitslapen. Dit hebben we dan ook uitvoerig gedaan!

Pas tegen de middag gingen we op pad, op weg naar een bezoek aan Chur. Deze stad is een van de oudste (volgens sommigen dé oudste) steden van Zwitserland en stamt uit de 16e eeuw. Na een klein uurtje rijden kwamen we in de stad aan. Het grootste deel van Chur is met de auto te bereiken, maar de authentieke binnenstad is autovrij. Dit is zeer prettig, omdat het ten goede komt aan de sfeer in de binnenstad. In de buurt van de oude binnenstad zijn een aantal parkeergarages te vinden.

We begonnen Chur met een bezoek aan St. Martins plein en aanringende kerk. De kerk was niet erg groot, maar bevatte wel een extra etage waar kerkgangers kunnen zitten. De kerk huisde een mooi breed orgel, dat je direct ziet wanneer je naar binnen loopt. De glas-in-lood ramen waren, met uitzondering van de drie ramen achter het orgel, niet erg mooi. Ze waren vooral erg stug en ongedetailleerd gemaakt. Bovendien was er geen binding met het licht, wat zorgde voor een houterige en statische indruk. De drie glas-in-loodramen achter het orgel waren daarentegen erg kleurrijk, gedetailleerd en gaven een levendiger indruk.

Daarna was de kathedraal van Chur aan de beurt. Deze kathedraal is een stuk kleiner dan wij als kathedraal zouden categoriseren. Desalniettemin was de kathedraal mooi versierd, met een grote zware poort met daarboven gouden figuren. Binnen was de kathedraal minder weelderig met goud versierd, maar rijkelijk met schilderingen. Bijvoorbeeld in de zijschepen. Ook hier was er een tweede verdieping in de kerk, waar het altaar en kerkbanken voor de edellieden geplaatst waren. Daaronder was plaats voor enkele graven van belangrijke inwoners. De kathedraal was echter niet zo goed onderhouden, hier en daar was schilderwerk en stukken steen afgebrokkeld.

In de buurt van het regeringshuis van Chur hebben we onze lunch gegeten. Daarna gingen we verder, naar het oude Raadhuis (Rathaus). Die konden we echter niet bezichtigen en aan de buitenkant zag het er ook niet echt spectaculair uit.

Na ergens koffie te hebben gedronken en nog een beetje rond te hebben gewandeld, hadden we het meeste van Chur toch wel gezien. We hebben de stad verlaten en zijn naar Flims gereden. Daar zijn we naar de Caumasee gegaan.

De Caumasee is een meer midden in de bergen. Doordat het is afgesloten van adnere meren of rivieren en slechts gevoed wordt door een klein bergriviertje, is het water in de Caumasee aangenaam. Vandaag was het water 19C. Het is mogelijk om in het meer te zwemmen, mits je een badekart koopt. Daarmee krijg je ook toegang tot kleedruimtes, douches en toiletten. Ook kan je een waterfiets huren. Aan het meer is een restaurant met een loungeruimte en zelfbedieningsruimte. Daar hebben we in de zon heerlijk genoten van een drankje. We kwamen helemaal tot rust!

Tegen etenstijd zijn we terug naar ons bergdorp gereden. Daar hebben we bij Todi wederom genoten van een heerlijke pizza. De avond sluiten we af met een kopje koffie en lekkere Zwitserse chocolade.

Ciao!

• 01 Augustus 2014 - 21:13

Lian Van Den Eeden:

Hoi Manon, Petra en Robert.

Leuk om jullie zo te volgen tijdens jullie vakantie.
    Super relaxt en toch veel zien. Geweldig hoor.

Geniet er verder volop van.

Groetjes Lian.