Dag 7 31-07 Flores - Reisverslag uit Santa Cruz das Flores, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 7 31-07 Flores - Reisverslag uit Santa Cruz das Flores, Portugal van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 7 31-07 Flores

Blijf op de hoogte en volg Manon

31 Juli 2015 | Portugal, Santa Cruz das Flores

Het is vandaag alweer de laatste dag op Flores. Morgen gaan we weer verkassen. We gaan dan eerst met het vliegtuig naar Horta te Faial, om daarna de boot te pakken naar Madalena te Pico. In Pico zullen we enkele dagen blijven.

Gisteren verkenden we de noordkant en het midden van het eiland, vandaag gingen we de zuidkant bekijken en een paar watervallen in de buurt van Fajã Grande bezichtigen.

We begonnen met het laatste. Er zijn in de buurt van Fajã Grande een stuk of vier watervallen. Achteraf gezien konden we er slechts bij een echt dichtbij komen. Veel foto's hebben we er niet van kunnen maken, want de waterval woeide nogal, waardoor je een frisse douche over je heen kreeg. We probeerden er nog bij anderen in de buurt te komen, maar dat was ondanks diverse koeienpaadjes niet mogelijk.

Op naar de volgende wandeling. Deze begon in het dorp en leidde je via een oud muildierenpad omhoog langs de kliffen, over de berg. Het pad was zo'n 7,5km lang en leidde helemaal naar de vuurtoren in Porto Delgada. Zover hebben we echter niet gelopen, want het pad werd op een gegeven moment echt heel steil en glibberig. Er was geen railing en de kans dat je van de klif zou vallen was aanzienlijk. We zijn daarom omgedraaid.

We verlieten Fajã Grande op weg naar Lajes Das Flores, in het zuiden van het eiland. Daar hebben we een andere wandeling gestart. Deze begon bovenop de klif. Het pad leidde je via zo'n 300 treden naar beneden. In totaal was er meer dan 200m hoogte verschil. Best een pittige wandeling, vooral de weg terug omhoog was zwaar in het warme tropische weer. Toen we weer boven waren moesten we even bijkomen.

We reden door via de zuidkust. Daar passeerden we nog een paar kleine dorpjes. Op een gegeven moment passeerden we een bordje: Hot water spring. Dat hoefden ze natuurlijk geen twee keer te zeggen. Hup hup, er achter aan! Tot we op een gegeven moment bij een weg aankwamen, waar zelfs een 4x4 auto moeite mee zou hebben. We parkeerden de auto en gingen te voet verder. Dat dachten we wel even te doen. Tot we bij het volgende bordje kwamen, waarop stond dat de warme bron nog 1,6km lopen was. Nog eens 3km heen en terug. Dat konden onze voeten niet meer aan.
Achteraf gezien was het maar beter dat we niet zijn gegaan. Later kwamen we twee Duitsers tegen die wel naar beneden waren gegaan en ons wisten te vertellen dat de bron was opgedroogd.

's Avonds zijn we bij restaurant Vigia gaan eten. Dit restaurant serveert eigenlijk alleen maar vegetarische gerechten, maar toen we aanbelden en vroegen of ze ook verse vis hadden, was het antwoord ja. Vooraf deelden we een schotel met verschillende smeerseltjes en hapjes. Als hoofdgerecht aten we schorpioenvis, oftewel Rocas, geserveerd met biologische groenten uit de tuin en rösti uit de oven. Als toetje testten we tiramisu, chocolade-amandel schijfjes en amandelparfait. Yumyum.