Dag 6 28-07 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 6 28-07 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 6 28-07

Door: manonteeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

28 Juli 2011 | Finland, Rovaniemi

Het ontbijt vanochtend was kort maar lekker. Vandaag waren we weer vroeg op pad, 10 uur alweer! Ook vandaag weer lang reizen; 3 uur+. Onderweg zijn we vlak voordat we het wandelpad bereikt zouden hebben, kwamen we een kudde rendieren tegen. Eentje wou bijna voor de auto oversteken! Helaas werkte het dichte bos ons tegen om een foto te maken. Gelukkig waren de rendieren aan de andere kant van de auto wat behulpzamer, al waren ze nog steeds ver weg.

Voordat we gingen wandelen hebben we ons eerst goed ingesmeerd met autan. Vreselijk al die muggen, en maar aanvallen. Zelfs de autan laat ze nog dicht rondom je zoemen en kan ze niet op redelijke afstand houden. Gelukkig zijn we dit keer (m.u.v. papa) niet gestoken. Het is maar goed dat hij zich slecht insmeerd: zo blijven ze bij ons uit de buurt :)
Het wandelpad was dit keer 3km lang en leidde ons naar een vogeluitkijktoren en een meer. Onderweg naar het meer kwamen we in de verte nog een kudde met rendieren tegen. We hoorden ze voordat we ze zagen, ze hadden namelijk belletjes om. In de uitkijktoren hebben we niet veel vogels gespot, maar toch wel een aantal. Daarna vervolgden we onze toch naar het meer. Omdat rondom het meer de grond nogal drassig/moerasachtig was, waren er planken aangelegd als pad. Dit was erg handig, maar hoe dichter we bij het meer kwamen, hoe slechter de plankenkwaliteit werd. Het meer hebben we bereikt, maar op de terugweg is mama gevallen! Dat was schrikken. Ze was slecht terecht gekomen, haar voet was namelijk onder een plank gegleden en zo viel ze om. Gelukkig heeft ze er niets aan over gehouden behalve een flinke blauwe plek.

Daarna zijn we maar snel terug naar de auto gegaan om naar het hotel in Rovaniemi te reizen. Deze stad is de laatste stad voor de poolcirkel. Rovaniemi is een echt kerstman stadje. Overal vindt je zaken met ‘santa was here’ of andere zaken. Er is zelfs een geheel kerstdorp in de buurt waar je het gehele jaar door inkopen kan doen voor de kerst én bij de santa himself op bezoek kan. Zelf vind ik de stad minder gezellig dan de vorige steden, vooral omdat de markt en het centrum niet bij elkaar liggen. We hebben ’s avonds bij een Griek (Akropolis) gegeten. We hebben een meze genomen. Je krijgt dan een groot bord met vier verschillende (voor)gerechten waar je dan zelf van kan nemen wat je lekker vindt. En of het lekker was! Als afsluiting namen we allemaal weer een verschillend toetje en gaven we deze aan elkaar door. We hebben heerlijk gegeten en zijn daarna nog even de sauna ingedoken. We zijn daar nu net van terug, wanneer er ineens alarmbellen klinken. Ik zag de brandweer met sirenes aan komen rijden.. ze stoppen zelfs voor ons hotel. Papa is net terug gekomen, hij was gaan kijken wat er aan de hand was maar het blijkt loos alarm te zijn… Nu maar hopen dat we rustig kunnen slapen. Voor de zekerheid maak ik alvast een ‘noodtas’ klaar. Je weet maar nooit.