Dag 8 30-07 - Reisverslag uit Ruka, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu Dag 8 30-07 - Reisverslag uit Ruka, Finland van Manon Teeuw - WaarBenJij.nu

Dag 8 30-07

Door: manonteeuw

Blijf op de hoogte en volg Manon

30 Juli 2011 | Finland, Ruka

Er is al een week voorbij! Wie had dat gedacht? De tijd gaat hier ook zo snel voorbij. We laten Rovaniemi achter ons en gaan op weg naar Ruka. We gaan niet verder meer naar het noorden, maar naar het oosten, vlakbij de Russische grens zelfs. Ruka is wederom 3uur rijden, daarbij maken we een omweg om een wandeling te maken. De wandeling is in de middle of nowhere, maar leidt naar een waterval met een speciale ‘shute’ waar vroeger de gekapte bomen naar beneden werden getransporteerd. Dit deden ze via deze glijbaan, om ervoor te zorgen dat de bomen zo heelhuids mogelijk beneden aankwamen. Naast deze glijbaan, leidde de waterval ook naar een uitzichtpunt over de bossen. Het uitzicht was hier niet zo mooi als dat van gisteren, maar gaf wel beeld aan het typische Finse bos.

Toen we na de wandeling verder reden, kwamen we in langs het dorpje Pentik. Dit dorpje is vooral beroemd vanwege het kunstcentrum dat er is. In dit centrum hebben verscheidene ontwerpers gewerkt aan kleding (in de jaren ’70, ’80 en ’90), meubels (’80 tot nu) en serviesgoed met bijbehorende handdoeken etc. (’80 tot nu). Deze jubilea zijn gevierd in een speciaal museum wat tegenover de shop is gebouwd. Op het museum is zelfs een speciaal mozaïek ontworpen. In het cafeetje hebben we daar nog een kopje koffie gedronken.

We vervolgden onze reis naar Ruka. Even twijfelden of we nog een wandeling zouden maken, maar onze voeten wilden ons niet verder dragen. We reden door naar het hotel. Daar hebben we eerst met z’n drieën van de sauna genoten, voordat we wat gingen eten. Leonie nam rendiersoep als vooraf, wij verder niet. Als hoofdgerecht at Leonie een vegetarische ovenschaal met geitenkaas, mama nam pasta met zalm, papa at een witvis uit een Laplandse rivier en ik had m’n eigen pizza samengesteld. Eerst wilde ik wat anders; namelijk gebakken rendier. Maar toen ik vroeg of ik die medium kon krijgen, bleek dat de rendier al voorgebakken was en slechts nog opgewarmd (herbakken) zou worden… daar vond ik zonde van het rendier en het gerecht te duur voor.
Nu ga ik hopelijk lekker slapen. Welterusten!